Jak si efektivně zorganizovat práci v době dovolených

03. 08. 2022
Mgr. Petr Sucháček
Komunikace Management

Někdy se nám stává, že poslední minuty před odjezdem na dovolenou strávíme doháněním neodkladných úkolů, nastavováním automatické odpovědi na e-maily, zatímco druhou rukou balíme kufr a snažíme se vzpomenout, kam jsme dali pas. Vzhledem k tomu, že dovolená je vzácná a cenná příležitost k odpočinku, mám pro vás tři tipy, co udělat před odjezdem, a tři tipy, co udělat po návratu, aby dovolená byla co nejprospěšnější a zároveň nezpůsobila zbytečné komplikace v práci.

Tři tipy, co udělat před odjezdem na dovolenou:

Připravte před odjezdem svou agendu

Příprava na odjezd může být efektivnější, když si v předstihu prohlédnete své úkoly a rozdělíte je do tří skupin:

  • ty, které dokončím
  • ty, které deleguji
  • ty, které mohou bez problémů počkat na můj návrat z dovolené

Připravte na odjezd vaše komunikační partnery

Informujte kolegy, nadřízené a další osoby, se kterými běžně spolupracujete, o vašem odjezdu. Užitečné je sdělit jim termíny, do kterých je potřeba něco dokončit, aby bylo možné reagovat ještě před vaším odjezdem.

Dejte ostatním vědět, jak plánujete během dovolené (ne)fungovat

Je vhodné probrat, zejména s nadřízenými a kolegy, vaše plány na dostupnost během dovolené. Buďte jasní, pokud chcete být plně offline, nebo pokud budete občas dostupní. Tímto způsobem jasně stanovíte očekávání a usnadníte ostatním přizpůsobení se.


Tři tipy, co udělat po návratu z dovolené:

Postupný návrat do pracovního tempa

Uvědomte si, že návrat do pracovního režimu může chvíli trvat. Pokud možno, vyhněte se důležitým schůzkám hned první den po návratu. Dejte si čas na aklimatizaci.

Nejprve se zorientujte, pak prioritizujte, až poté řešte

Po návratu vás pravděpodobně čeká mnoho nezodpovězených e-mailů a dalších úkolů. Než se pustíte do práce, prohlédněte si všechny čekající úkoly a rozhodněte o prioritách. Tento přístup vám umožní efektivněji se vrhnout do práce.

Sdílená radost je dvojnásobná

Prodlužte si pocit z dovolené tím, že se o své zážitky podělíte s kolegy při neformálních příležitostech, jako je káva nebo oběd. Tím nejenže si připomenete příjemné chvíle, ale také vytvoříte přátelskou atmosféru na pracovišti.

Určitě se nejedná o kompletní výčet tipů a jistě máte také své vlastní postupy. Přijďte v srpnu na kurz „Komunikace a organizační chování“, kde se společně podíváme mimo jiné na to, jak se dají nastavovat a měnit normy na pracovišti nejen před dovolenou a po ní.

Podobné články

Flexibilní novela zákoníku práce 2025: v zákoníku práce se plánují velké změny

Poslední roky se v oblasti pracovního práva ukazují jako mimořádně dynamické. V tomto volebním období už máme za sebou dvě…

Umělá inteligence – dobrý sluha, ale zlý pán

Umělá inteligence (AI) dnes již není něčím neznámým, ale jakousi „podpěrnou berličkou“ při pomoci s běžnými problémy, které nás provází našimi…

Digitální veřejné správa a umělá inteligence aneb konec úředníků v Čechách?

Předmětem příspěvku je modernizace veřejné správy za využití digitalizace a prvků umělé inteligence. Tomuto tématu se zaměřuji ve své práci…

Léto se blíží. Využijte nabídku červnových školení

V červnu nás čeká den dětí, nejdelší den v roce, teplé počasí, ale také množství zajímavých kurzů, které vám pomohou…